




|
|
Prace prezentowane na wystawie pochodzą z wczesnego okresu twórczości artysty, z lat 1980-85.
W tym czasie Tatarczyk podążał w stronę przedmiotu, eksperymentował na pograniczu malarstwa i instalacji. Dziurawił i sznurował ze sobą płótna, zwijał je, mocował na drążkach, budował z nich parawany.
Wystawa prezentuje kilka zestawów prac, które nie są znane szerszej publiczności.
Poszczególne obrazy z wystawy odsyłają nas zwykle do większej całości, do określonych cykli, ale chociaż żaden obraz nie jest osobny, to jednocześnie każdy z nich jest autonomicznym bytem.
Już we wczesnym okresie twórczości Tatarczyka widać jego rozwiniętą umiejętność syntezy oraz szczególny rodzaj wnikliwości, dzięki którym prace cechuje powaga podobna do tej, która zawarta jest w monumentalnych obrazach tworzonych później w Mięćmierzu, gdzie pracował i mieszkał.
Wystawę zamyka jedna z pierwszych „Bram” powstała w Mięćmierzu w 1985 roku. Podobnie jak wcześniejsze prace, świadczy ona o dużej wrażliwości artysty i jego umiejętnościach technicznych; jest dowodem na to, że dla Tatarczyka niezwykle istotna była zarówno substancja obrazu, jak i doskonały warsztat.
Tomasz Tatarczyk (1947-2010) studiował na Politechnice Warszawskiej, a następnie na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Jana Tarasina. W latach 1980-1988 był asystentem na Wydziale Malarstwa w tamtejszej Akademii. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (1987-88), Fundacji Rockefellera w Bellagio we Włoszech.(1998). Od 1984 był związany z Galerią Foksal.
Laureat Grand Prix Pierwszego Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu (1999). Laureat nagrody im. J. Cybisa (2009).
Prace Tomasza Tatarczyka znajdują się m.in. w następujących kolekcjach:
Muzeum Sztuki, Łódź
Fundacja Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie
Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Muzeum Narodowe, Kraków
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków
Muzeum Narodowe, Gdańsk
Muzeum Górnośląskie, Bytom
Muzeum Narodowe, Poznań
Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja
Everson Museum of Art, Syracuse, N.Y., USA
Glynn Vivian Art Gallery and Museum, Swansea, Walia, W. Brytania
Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Ct., USA
Aidekman Arts Center, Medford, MA, USA
Kolekcja Davida Andersona, Buffalo, USA
Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa
Stowarzyszenie „Zachęta Sztuki Współczesnej”, Szczecin
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin
Kolekcja Sztuki Grażyny Kulczyk
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Studio, Warszawa
Parlament Europejski, Luxembourg
|