Magda Hueckel i Agnieszka Rayss

Wycinki

prace   /   teksty     bio  /   wernisaż

„WYCINKI” to wystawa łącząca kolaże Magdy Hueckel i fotografie Agnieszki Rayss. To zestawienie dwóch serii obrazów krążących według tematyki ciała, chociaż ukazującym je w odmienny sposób.

“In my garden” (Magda Hueckel) to seria surrealistycznych, ręcznie wyciętych kolaży wykonanych ze starych rycin anatomicznych, botanicznych i astronomicznych. “Gdzie jest ciało” (Agnieszka Rayss) ukazuje preparaty zanurzone w formalinie, mulaże i modele anatomiczne, fotografowane we Wrocławiu, Hamburgu oraz Baku.

“W momencie, w którym uczeni kończą robotę, Hueckel i Rayss zaczynają swoją. Jaką naukę na gruncie sztuki można wyciągnąć z lekcji anatomii? Czy reprezentacja ciała sporządzona przez medycynę, kryje wiedzę, której obecności nie dostrzegli medycy? A może chodzi o piękno, które jest ubocznym produktem wiedzy?” pisze Stach Szabłowski w tekście wprowadzającym do wystawy. „Artystki podążają tropem anatomów, licząc, że może on prowadzić dalej, niż do punktu, z którego zasady działania ludzkiej maszyny staną się widoczne jak na dłoni. Czy w tej maszynie kryje się coś więcej? Tożsamość? Osobowość? Życie będące czymś więcej niż prostą sumą biochemicznych, hydraulicznych i elektrycznych procesów zachodzących w ciele? Dusza? Hueckel szuka odpowiedzi na te pytania, przekraczając antropocentryczną perspektywę spojrzenia na ludzkie ciało; technika kolażu pozwala jej montować obrazy mikrokosmosu ciała z fragmentami rycin przedstawiających z jednej strony makrokosmos w wymiarze astronomicznym, a z drugiej świat roślin. Rayss z kolei dokumentuje w swoich fotografiach momenty, w których uczeni sporządzając preparaty anatomiczne, tworząc mulaże i modele układów ludzkiego organizmu, zdają się przekraczać horyzont obiektywnej wiedzy, która jest ich domeną”.

Autorki zdecydowały się na wspólne pokazanie prac, ponieważ zestawienie surowych, czasem powodujących u widza dyskomfort fotografii obiektów anatomicznych i niepokojących, organicznych kolaży nadaje pracom nowe, nieoczekiwane znaczenia. Magda Hueckel odnalazła podobieństwa formy i funkcji występujące w naturze. Podobieństwa między skalą mikro i makro, ożywionym i nieożywionym. Ciało ludzkie bada także w kontekście szeroko pojętej natury, pozbawiając je antropocentrycznego kontekstu. Ciało jest tu częścią większej całości, żywi się ale i jest żywicielem, rodzi się, wrasta, wchłania się, karmi, jest częścią łańcucha – niepojętej układanki. Agnieszka Rayss fotografuje obiekty, które znajduje w muzeach medycyny i magazynach uniwersytetów medycznych. Kiedyś służyły do nauki, dziś ich istnienie jest pełne ambiwalencji. Fotografując je i pokazując fotografie, pozbawia te obiekty pierwotnego kontekstu, zadaje pytania czym jest ciało, jaką funkcję ma jego wizerunek i co może oznaczać. Zrównuje znaczenie fotografowanych obiektów – fragmentów ciała zanurzonych w formalinie i woskowych odlewów, perfekcyjnie oddających powierzchnię skóry. Jednak nie jest to ciało żyjące i godne pożądania, ale zjawisko umiejscowione pomiędzy kolekcją osobliwości a pytaniem czym jest ciało człowieka i kto ma prawo je pokazywać.

Partnerem wystawy jest Fujifilm Polska.

Mecenasem galerii jest firma ANODAL.

Magda Hueckel

Artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Jej prace wystawiane były na kilkudziesięciu wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie). Autorka albumów fotograficznych „Anima. Obrazy z Afryki 2005–2013” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2014) oraz “HUECKEL/TEATR” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2016). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów jako autorka scenariuszy i operatorka. Ich dokumentalny film “Nasza klątwa” otrzymał nominację do Oscara oraz kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Sopot. W latach 2002–2004 tworzyła z Agatą Serafin duet fotograficzny hueckelserafin.

Agnieszka Rayss

Fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród, m.in. w konkursach Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Newsreportaż. Opublikowała albumy fotograficzne “Tu się zaczyna koniec miast” (2015) – o industrialnej niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” – o transformacji kulturalnej i triumfie pop kultury w Europie Środkowo Wschodniej. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych.