26 listopada w TuGalerii otwarto wystawę prac Krystyny Piotrowskiej.
Artystka, urodzona w Zabrzu, od kilkunastu lat mieszka w Lund w Szwecji. Studiowała na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu oraz w Grafik Skolan Forum w Malmo. Brała udział w licznych ogólnopolskich i zagranicznych wystawach m.in.
w Krakowie, Lubljanie, Heildelbergu, Kyoto i Seulu, a także
w Międzynarodowych Biennale Grafiki, gdzie była kilkukrotnie nagradzana
(m. in. w Sapporo w 1991 i 1993 roku). Jej prace znajdują się w kolekcjach polskich i europejskich.

Od wielu lat głównym tematem twórczości Krystyny Piotrowskiej jest twarz
i ciało człowieka oraz zachodzące między nimi relacje. Artystka przetwarza graficznie przedstawienia fotograficzne, odkrywając swoją własną twarz
w odbiciach osób bliskich i nieznajomych, żyjących i umarłych. Jednocześnie zmusza widza do poszukiwania prawdy o jego osobistym wizerunku. Tworzenie prac technikami graficznymi argumentuje: "Grafika to filozofia, która zawiera się w procesie. Jest to proces przyjmowania i oddawania". Ona sama też przyjmuje istniejące obrazy osób, by oddać innym możliwość przejrzenia się
w ich odbiciu. (tekst autorstwa Karoliny Puchały i Marii Grunwald).


Krystyna Piotrowska:
"Wybieram fragmenty rzeczywistości, aby stworzyć z nich nową rzeczywistość. Intryguje mnie dwoistość, niejednoznaczność, gra.
Fascynuje mnie płaska powierzchnia obrazu, bo jest dla mnie wyrazem dwoistości. W jednej bowiem postaci jest jednocześnie obiektem i ideą.
Jest mistyfikacją i rzeczywistością. Jest abstrakcją i realnością.
Portret, twarz człowieka jest również wyrazem dwoistości. Jednocześnie bowiem zasłania i odkrywa, kłamie i wyraża prawdę. Każda twarz jest inna,
a każda taka sama. Zawiera w sobie wszystko co indywidualne i jest symbolem wszystkich twarzy jednocześnie. Paradoksalnie, możemy oglądać twarze innych, oglądamy ich tysiące, setki tysięcy w ciągu życia, swoją możemy zobaczyć jedynie poprzez jej odbicie."
Grafika jest dziedziną sztuki tworzoną poprzez odbicia. Użycie matrycy i odbitki jest jej podstawowym wyróżnikiem. W przypadku mojej pracy ilość przekształceń którym podlega obraz, jest zwielokrotniona. Punktem wyjścia do każdej pracy jest obraz już istniejący: fotografia czy reprodukcja.
Zredukowane obrazy i fotografie przemieniane w kopie, potem zamienione
w matryce, przemieniają się w odbitki, które są obrazami, które można fotografować i reprodukować. Zreprodukowane obrazy i fotografie zamienione w kopie, potem... Ten proces może nie mieć końca. Każda jego faza powiela poprzedni oryginał i staje się oryginałem dla fazy następnej. Proces powielania jest nieskończony. Powtórzenie wpisane jest w proces graficzny tak jak wpisane jest odbicie lustrzane matrycy i odbitki.
Grafika to filozofia, która zawiera się w procesie. Jest to proces przyjmowania
i oddawania. Płyty aluminiowe, które stanowią podłoże dla moich grafik, są syntezą obu tych procesów. Są bowiem jednocześnie i odbitką graficzną,
i matrycą.

 

wszelkie prawa zastrzeżone . wizytująca galeria . PL-01-244 Warszawa . ul. bema 65
e-mail: bema65@tugaleria.pl, tel: [+22] 497 77 07, 602 489 583

Opiekę prawną nad działalnością Galerii sprawuje: