W
piątek, 16 września 2005 o godz. 19.00 odbyło się otwarcie wystawy
fotografii Chrisa Ledochowskiego z RPA (zaproszenie).
Na naszych stronach prezentujemy także artykuł
na temat jego twórczości autorstwa Olgi Stanisławskiej, serdecznie
zapraszamy do lektury.
Prezentujemy także kilka wybranych prac artysty:
Poniżej, z prawej: "Wnętrze domu", Joe Slovo, 1998.
Wnętrze
domu oklejono papierem pozostałym po barwieniu tkanin w fabryce
tekstylnej. Są to barwy nowej flagi RPA. Włascicielka tego domostwa
znalazła dość papieru zadrukowanego tym samym wzorem, żeby pokryć
ściany każdego pokoju.
Poniżej, z lewej: "Ciężarówka z lodem", Ezinyoka, Philippi,
1992.
Malowidło
autorstwa Jacksona Nkumandy na miejscowej ciężarówce rozwożącej
lód raz jeszcze ukazuje, jak brak farb ogranicza paletę. Zanim
w dzikich osiedlach pojawiły się podstawowe usługi i elementy infrastruktury,
domowe dostawy lodu, drewna opałowego, węgla i parafiny były częstym
zjawiskiem. Dziś większość zaimprowizowanych domostw podłączona
jest do prądu (legalnie bądź nie), głównie za sprawą Programu Odbudowy
i Rozwoju, wprowadzonego przez nowy rząd.
Poniżej,
z prawej: "Malowidło ścienne w sypialni", Khayelitsha 1991.
Wymowne
przedstawienie tymczasowości, właściwej bytowaniu ludzi wędrujących
stale pomiędzy wsią a miastem. Ten sposób życia, narzucony
w okresie apartheidu, nadal jest często spotykany w RPA. Droga
z maXhoseni - "homelandu" grupy etnicznej Khosa, zwanego także
Transkei - jest z początku nieutwardzona i dopiero za mostem na
rzece Kei, stanowiącej granicę prowincji Cape, przechodzi w asfaltową
drogę krajową. Dawne "rezerwaty ludności rdzennej", miały służyć
jako rezerwuary taniej siły roboczej, w których rekrutowano zdrowych,
młodych ludzi. Stanowiły one również jako wygodne "przechowalnie",
do których usuwano rodziny robotników oraz ludzi zbyt starych lub
chorych, by mogli służyć potrzebom białego kapitału.
Poniżej, z lewej: "Meczet", Heinz Park, 1998.
Dotychczas
islam nie przeniknął na większą skalę do biednych społeczności Cape
Flats, choć od niedawna pojawia się tu coraz więcej meczetów. Ten
zaimprowizowany meczet wzniesiono w osiedlu pierwotnie przeznaczonym
dla Kolorowych, czyli ludzi o krwi mieszanej, w którym jednak mieszkają
dziś także czarni Afrykanie, przybyli z okolicznych nielegalnych
obozowisk.
|