W piątek, 16 września 2005 o godz. 19.00 odbyło się otwarcie wystawy fotografii Chrisa Ledochowskiego z RPA (zaproszenie).


Na naszych stronach prezentujemy także artykuł na temat jego twórczości autorstwa Olgi Stanisławskiej, serdecznie zapraszamy do lektury.


Prezentujemy także kilka wybranych prac artysty:

Poniżej, z prawej: "Wnętrze domu", Joe Slovo, 1998.
Wnętrze domu oklejono papierem pozostałym po barwieniu tkanin w fabryce tekstylnej. Są to barwy nowej flagi RPA. Włascicielka tego domostwa znalazła dość papieru zadrukowanego tym samym wzorem, żeby pokryć ściany każdego pokoju.

Poniżej, z lewej: "Ciężarówka z lodem", Ezinyoka, Philippi, 1992.
Malowidło autorstwa Jacksona Nkumandy na miejscowej ciężarówce rozwożącej lód raz jeszcze ukazuje, jak brak farb ogranicza paletę. Zanim
w dzikich osiedlach pojawiły się podstawowe usługi i elementy infrastruktury, domowe dostawy lodu, drewna opałowego, węgla i parafiny były częstym zjawiskiem. Dziś większość zaimprowizowanych domostw podłączona jest do prądu (legalnie bądź nie), głównie za sprawą Programu Odbudowy i Rozwoju, wprowadzonego przez nowy rząd.

Poniżej, z prawej: "Malowidło ścienne w sypialni", Khayelitsha 1991.
Wymowne przedstawienie tymczasowości, właściwej bytowaniu ludzi wędrujących stale pomiędzy wsią a miastem. Ten sposób życia, narzucony
w okresie apartheidu, nadal jest często spotykany w RPA. Droga
z maXhoseni - "homelandu" grupy etnicznej Khosa, zwanego także
Transkei - jest z początku nieutwardzona i dopiero za mostem na rzece Kei, stanowiącej granicę prowincji Cape, przechodzi w asfaltową drogę krajową. Dawne "rezerwaty ludności rdzennej", miały służyć jako rezerwuary taniej siły roboczej, w których rekrutowano zdrowych, młodych ludzi. Stanowiły one również jako wygodne "przechowalnie", do których usuwano rodziny robotników oraz ludzi zbyt starych lub chorych, by mogli służyć potrzebom białego kapitału.

Poniżej, z lewej: "Meczet", Heinz Park, 1998.
Dotychczas islam nie przeniknął na większą skalę do biednych społeczności Cape Flats, choć od niedawna pojawia się tu coraz więcej meczetów. Ten zaimprowizowany meczet wzniesiono w osiedlu pierwotnie przeznaczonym dla Kolorowych, czyli ludzi o krwi mieszanej, w którym jednak mieszkają dziś także czarni Afrykanie, przybyli z okolicznych nielegalnych obozowisk.

 

wszelkie prawa zastrzeżone . wizytująca galeria . PL-01-244 Warszawa . ul. bema 65

Opiekę prawną nad działalnością Galerii sprawuje: